כיצד ניתן לייצר הזדמנויות לדיאלוג חינוכי בסוגיות של גזענות והדרה? איך נעצב פרקטיקות בית-ספריות וכלים פדגוגיים כדי לייצר סביבה חינוכית שוויונית, שיש בה תחושת שייכות וסולידריות? איך נוודא שכל הלומדות והלומדים רואים את התרבות, ההיסטוריה והזהות שלהם כמקובלות ובעלות ערך? כיצד נבנה חוסן פדגוגי נגד גזענות בקרב התלמידים והתלמידות שלנו?
מחלקת החינוך של האגודה לזכויות האזרח גאה להציג את הספר השני בסדרת "שיעור לחיים" – שיעור לחיים: חינוך נגד גזענות מבעד לעדשה רחבה. ספר זה הוא מדריך מוכוון פעולה המציע כלים אנליטיים ופדגוגיים, ומתודולוגיות עבודה שנועדו לסייע לנשות ואנשי החינוך להוביל שינוי במרחבים הכיתתיים, הבית-ספריים ובמדיניות החינוך.
חינוך נגד גזענות הוא תהליך פדגוגי אקטיבי. הוא כולל זיהוי ומיגור הגזענות באמצעות התערבות במנגנונים, במבנים הארגוניים, במדיניות, בפרקטיקות ובעמדות שיוצרים ומנציחים גזענות. זהו תהליך שעוסק בניתוח מערכות של דיכוי, בתרגול של תקווה, של הבנה ובניית אמון; תרגול של אהבה.
חינוך נגד גזענות מבקש ממחנכות ומחנכים להיות מודעים לדרכים המרובות בהן בתי הספר משקפים מופעים שונים של גזענות ולאופן שבו כל מופע משפיע על כל תלמיד, תלמידה או כיתה. לפיכך, יישומו מצריך גישה הוליסטית, רב-ממדית של הנגלית דרך עדשה רחבה.
כמו הכרך הראשון בסדרה, שיעור לחיים: חינוך נגד גזענות מהגן ועד התיכון, ספר זה הינו חלק מתהליך רב-שנים של פיתוח והרחבת גוף הידע בחינוך נגד גזענות. מטרתו לספק כלים ורוח גבית לאנשי ונשות החינוך בעבודה החיונית של מיגור הגזענות.
מחלקת החינוך מקיימת השתלמויות וסדנאות לנשות ואנשי חינוך סביב תכני הספר והגישות המוצגות בו. נשמח לכל שיתוף פעולה סביב רעיונות המקדמים חינוך נגד גזענות.
האזינו לשיחה עם שניים מכותבי המאמרים בספר - ד"ר גליה בונה וד"ר שרף חסאן.
ניירות עמדה
-
??????
-
??????
-
??????
דו"חות
-
דוח מבקר המדינה בנושא
"חינוך לחיים משותפים
ולמניעת גזענות" -
??????
-
??????