top of page

התכנית של פורום המשפחות השכולות לקראת חזרה למאגר הגפ"ן של משרד החינוך

מדינה סירבה לחזור בה מההחלטה להוציא את פורום המשפחות השכולות הישראלי-פלסטיני ממאגר התוכניות של משרד החינוך, למרות המלצת בית המשפט המחוזי בירושלים. בדיון שנערך ב 16.4.24 בעתירה שהגיש הפורום נגד ההחלטה אמר השופט אברהם רובין כי "קיים קושי עם הבסיס העובדתי ששימש להחלטת משרד החינוך", והציע למדינה לחזור בה או שיפרסם פסק דין בעניין. "אם וכאשר תהיה להם תשתית עובדתית מוצקה יותר - יוכלו לקבל החלטה חדשה", אמר השופט.


משרד החינוך לא הצליח להוכיח כי נערך תהליך מקצועי שיצדיק את פסילת התוכנית מהמאגר. עו"ד טל חסין, מהאגודה לזכויות האזרח התייחסה בדיון לטיעון של בא-כוח משרד החינוך, כי התלמידים הם קהל שבוי, ואמרה: "התלמידים נמצאים רגע לפני גיוס, יגיעו תיכף לשטחים ויוצבו בפניהם החלטות קשות. בתוכנית הם מקבלים כלים להתנהגות אנושית". בדבריה התייחסה חסין לחוזר מנכ"ל משרד החינוך הקובע כי מערכת החינוך צריכה "'לחזק את המעורבות של התלמידים בסוגיות מוסריות וחברתיות ולעודד שיח חינוכי על נושאים שנויים במחלוקת". בהתייחסה לכך, אמרה חסין כי "אם משרד החינוך חושב שיש תכנים שיש להוציא כי הם נפיצים, אז שיתכבד ויכתוב חוזר או נוהל לא רק לגבי פלסטינים, אלא בנוגע להדתה או זהות מגדרית, ונחשוב איך לתקוף אותו".


הדיון בעתירה התקיים נוכח כך שבאוגוסט 2023 פסל משרד החינוך את תכנית "מפגשי הדיאלוג" של פורום המשפחות השכולות ממאגר גפ"ן (מאגר התכניות החיצוניות שמנהלי בתי הספר יכולים לבחור מתוכן). ב-27.9.2023 עתרו האגודה לזכויות האזרח והקליניקה למשפט ולמדיניות החינוך באוניברסיטת חיפה לבית המשפט המחוזי בירושלים, בדרישה לבטל את ההחלטה לפסול את התכנית.


בעתירה נטען כי בחוק חינוך ממלכתי אין כל בסיס לפסילת תכנית "מפגשי הדיאלוג" – בדיוק להפך: החוק מונה בין מטרותיו את חיזוק כוח השיפוט והביקורת בקרב תלמידים, טיפוח סקרנות אינטלקטואלית, מחשבה עצמאית, יוזמה וחתירה לצדק חברתי, לשלום ולסובלנות ביחסים בין בני אדם ובין עמים, ופיתוח יחס של כבוד לזכויות האדם, לערכים דמוקרטיים, לתרבותו ולהשקפותיו של הזולת. התכנית הולמת בדיוק את המטרות האלה, ואת הוראותיו של חוזר מנכ"ל המשרד המעודד שיח בנושאים שנויים במחלוקת.

 

בעתירה נטען כי ההחלטה לפסול את התכנית נעוצה בשיקולים זרים ופסולים, ומונעת מתפיסת עולמם של הגורמים הפוליטיים במשרד. נטען כי היא התקבלה בהתבסס על טענות מגמתיות ומטעות של גורמים קיצוניים ואנטי דמוקרטים, שאין מאום ביניהן לבין חינוך. כן נטען כי ההחלטה פוגעת בזכותם של תלמידות ותלמידים לחינוך, לביטוי ולפלורליזם מחשבתי.


ב-12.2.2024 קיבל בית המשפט המחוזי את בקשת העותרים לצו ביניים, והורה למשרד החינוך לאפשר לפורום המשפחות השכולות להירשם למאגר התכניות החיצוניות של משרד החינוך לשנת הלימודים הבאה. הרישום למאגר אינו מעיד על קבלת התכנית, אלא רק על קליטתה בו והעמדתה לבחינה של משרד החינוך.



עת"ם 56993-09-23 פורום המשפחות השכולות נ' הממונה על התכניות החיצוניות וקידום שותפויות, משרד החינוך

עו"ד: טל חסין (האגודה לזכויות האזרח), הרן רייכמן (הקליניקה למשפט ולמדיניות החינוך באוניברסיטת חיפה)


החלטה (צו ביניים), 12.2.2024

bottom of page